Thursday 25 October 2012

Pari Bakar Berempah


credit to :ana suzana




Malam kelmarin tak taw nak masak ape untuk dinner,call en suami dia ckp "jgn biarkan gajet AJAIB tu berkarat "..cess padahal guna jerk...=p.Fikir punya fikir,pegi kedai nampak ada ikan pari.

Terus fikir nak buat pari bakar rempah.resepinya aku ambik dari blog Ana Suzana.tapi aku derhaka jugak sikit2..sifu suka derhaka ,anak murid pon ikut derhaka,jgn derhaka dengan suami sudah..Jom layan resepi.


resipi : Ana Suzana(Credit)
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan :1 ekor ikan siakap/kerapu/bawal (dibersihkan)*aku guna ikan pari
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)~ *aku x letak sbb x der stock kat kedai
2 helai daun limau purut (diracik halus)* pon aku x letak

Bahan-bahan dikisar bersama :3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)* pon aku x letak
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)~ aku ganti dgn cili kering kisar je..1 sudu besar rempah kari ikan 
3 sudu makan air asam jawa ~ aku tabah dgn 1 ketul kiub tomyam knorr 1 sudu besar kicap pekatAku tak masukkansedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas 
gula dan garam secukupnya 
sedikit air
*aku tambah sikit serbuk ketumbar...hihhihi

Cara-cara :Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api.

Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas.

Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit. ~ tp aku tak perap pun.. terus bakar je.. aku guna pemanggang AJAIB je ..bakor..tapi hasilnya....TERBAEKKKK...
Kemudian bakar ikan sehingga masak.

1 comment: