Thursday 27 September 2012

Puding Karamel Lapis Coklat

Wah wah wah..aku hari ni rajin nak update pasal makanan..xper aku share resepi yang mudah2 dan sedap hingga menjilat pinggan...hehehe
 Resepi ni aku ambik dr blog Ana Suzana.aku rajin baca blog dia ni mmg boleh jadi SIFU la..hihi (ana ,halalkan ye resepi ni ..ana comey)...kakaka...Puding ni aku da byk kali buat bila ada tetamu nak dtg umah sebab senang dan cepat siap.(PEMALAS)..jom tgk hasil aku yg x seberapa ni :-



Nah..aku share resepi..CREDIT TO PUAN Ana Comel....


Bahan:-

(A)

1 tin susu cair ideal
5 sudu besar gula
3 biji telor gred A
1 sudu kecil esen vanila

(B)
1 tin susu cair
5 sudu besar gula
3 biji telor gred A
4 sudu besar serbuk koko + 1 sudu kecil pes coklat (yg mcm esen vanila tu tp perasa coklat)

(C)

2 sudu besar gula - hanguskan dan campur 4 sudu besar air panas
atau boleh guna 2 sudu besar madu


Cara Membuat:-

Kacau bahan A dan bahan B dalam dua bekas berasingan. Tapiskan.

Panaskan periuk kukusan, masukkan gula hangus atau madu dalam loyang 8 x 8 inci ..
Bahagi dua setiap adunan dan tuangkan separuh dari adunan A dalam loyang.

Kukus selama 5 minit atau hingga masak.
Bila dah masak, tuangkan pula sukatan yang sama bagi adunan B atas adunan A.

Ulang A dan B berselang seli hinga habis.
Sejukkan dan terbalikkan ke dalam pinggan hidangan. Potong dan hidang.

SILALAH CUBA...TERSANGATLAH SEDAP DAN YUMMYYY.....NYAMAN  SEKALI...

1 comment: