Thursday 8 December 2011

Hysterosalpingogram aka HSG

21/10/2011 ~ Perjalanan dan ujian untuk aku bergelar soorang ibu seperti insan lain terus berjalan seperti biasa.Setelah 8 tahun usia perkahwinan tanpa cahaya mata..penyeri hidup..aku nekad untuk tempuh segala kesakitan untuk melihat suamiku bahagia.Mungkin orang lihat aku sentiasa ketawa dan ceria..tapi dalam hati Hanya Allah yg tahu betapa sedihnya aku..
Nekad tak mahu lagi menumpang kasih sayang anak orang lain kerana byk SUKAR  dari SUKA.Kali ni aku ingin berusaha dan berusaha.selebihnya aku serah pada Allah.
Sebenarnya awal tahun 2011 hr tuh lg aku da mula sambung rawatan di HKJ.Rawatan2 lain aku malas citer sebab asik keluar masuk jumpa doktor jer.Aku citer yg extrem je sebab mungkin pengalaman aku boleh bantu orang lain.
So,21/10/2011 hr tu HKJ mintak aku ke Hospital Serdang untuk jalani HSG ni.Doktor cakap proses ni X-ray je.so aku imagine mcm x-ray biasa.pg jumaat lepas subuh..siap2 terus ke Serdang.Aku orang pertama kene panggil.Xcited aku masuksekali nurse tu suruh salin pakaian.aku Ok je lagi.
Bila dia mulakan proses dia tu..MASYAALLAH..sakitnye..4 kali injection.. 3 kali inject di tangan.adoii..menangis x keruan aku.Memang x la aku nak buat lagi..Lepas buat dia ada bleeding sket mcm peot.kawan aku cakap ko nak rasa sakit beranak itulah dia.
Rasa tak selesa di ari2 3 4 hari la jugak.nasib baik mr hubby sangat baik hati untuk jadi Pak Bidan.Proses dia x lama .lebih kurang 30-40 minit siap.tapi sakitnya....adoiiiiiiiii ngeriii
Ok tamatlah kisah HSG aku..tunggu result pulak..Next entry plak kisah selanjutnya...layan gambr 18sx sket..hihhi(untuk ingatan dan jugak panduan akan datang)


sumber :Dr. google





INFO :Kaedah HSG ni dibuat untuk memerika saluran tiub tersumbat @ tidak.sambil itu ada pendapat dr mengatakan..ada orang boleh terus hamil lepas buat kaedah ni.

No comments:

Post a Comment